Prestatie beoordeling van een onderneming (en daaraan verbonden de incentives voor senior management) legt dikwijls te weinig (of geen …) focus op hetgeen echt relevant is voor de aandeelhouders, namelijk op de verhoging van de waarde van de onderneming.
Peter Drucker verduidelijkte dit in Harvard Business Review als volgt: “Until a business returns a profit that is greater than its cost of capital, it operates at a loss. Never mind that it pays taxes as if it had a genuine profit - the enterprise destroys wealth.”
Stone Consult heeft praktijkervaring m.b.t. het implementeren van deze relatief eenvoudige maar effectieve methodiek (die o.a. gebruikt wordt door Siemens, Warren Buffet, Calpers, etc) en kan u adviseren in het daadwerkelijk gericht verhogen van de aandeelhouderswaarde van uw onderneming door
-
De ontwikkeling en implementatie van een aangepaste methodiek die de “winst na belasting” component van prestatie beoordelingen vervangt door een maatstaf die de creatie van aandeelhouderswaarde meet
- Deze best practice een onderdeel te maken van het strategisch plan, het budget, het dagdagelijkse managementproces en uiteindelijk van de bedrijfscultuur
- De bonus van management te koppelen aan de daadwerkelijke lange termijn waarde creatie.
De voornaamste gerealiseerde projecten relevant in deze context:
- De implementatie van een methodiek met als objectief focus te leggen op de creatie van aandeelhouderswaarde. Dit door de integratie van deze methodiek in de diverse managementprocessen zoals strategisch plan, budget, maandrapporteringen, waarderingen, outsourcing, etc (voor een industriële multinational met een jaaromzet van 350 mio €)