De visie van een onderneming omschrijft het objectief binnen 10-20 jaar, zonder te veel rekening te houden met beperkingen van de huidige omgeving, capaciteiten en competenties. Dit objectief dient extreem uitdagend te zijn (soms ook omschreven als BHAG – Big Hairy Audacious Goals) zodat medewerkers zich realiseren voor welke uitdagingen de onderneming staat en in feite een onweerstaanbare dwang ontwikkelen om het beste van zichzelf te geven. Twee quotes in deze context:
- Steve Jobs: “If you are working on something exciting, you don’t have to be pushed – the vision pulls you.”
- Viktor Franki: "Success, like happiness, cannot be pursued; it must ensue as the unintended side effect of one's personal dedication to a cause greater than oneself."
De waarde van een goede visie kan dus enorm zijn:
- Visie focust de inspanningen van alle medewerkers op hetzelfde lange termijn objectief; visie biedt een duidelijke richtlijn voor beslissingen.
- Visie is motiverend en inspirerend; ze verhoogt het engagement van de medewerkers en trekt toptalent aan.
- Visie is het fundament van strategieontwikkeling (een recente studie gepubliceerd in Harvard Business Review concludeerde dat +/- 70% van de medewerkers van de bevraagde ondernemingen de strategie van hun onderneming niet begrepen, hetgeen een van de redenen is van inadequate implementatie.)
- Terwijl een strategisch plan nodig is om de visie te realiseren, zijn medewerkers veel meer gefascineerd door een goede visie dan door een gedetailleerd strategisch plan.
Dit komt overeen met de conclusies van een zeer omvangrijke studie door Michel Raynor die concludeerde dat “klaarheid van visie” leidt tot superieure groei en resultaten.
Stone Consult kan uw onderneming op basis van een best practice aanpak begeleiden in het ontwikkelen en implementeren van een inspirerende visie.
De voornaamste gerealiseerde projecten relevant in deze context:
- Uitwerken van de visie als deel van het seniormanagement (voor een industriële multinational met een jaaromzet van 600 mio €)